Een boek vol verhalen van broers en zussen tik ik natuurlijk niet in mijn eentje op achter mijn laptop. Dat begint bij vrienden en vriendinnen die mij helpen met zoeken en zeggen: ‘die moet je echt spreken!’. En, eerlijk gezegd, welk netwerk ik ook aanspreek – van studententijd, Tweede Kamer (was er assistent), BNR Nieuwsradio en natuurlijk de instelling van mijn broer – iedereen wil wel even de tijd nemen om na te denken wie ze nu eigenlijk allemaal kennen, en dan volgt: ‘Verhip! Ja, da’s waar, die heeft ook een broer!’. En niet alleen dat, steevast volgt grote waardering of wordt uitdrukkelijk benadrukt waarom ik die brus per se moet spreken.

En waar zou ik zijn zonder twitter? Voor informatie, maar ook om brusjes te vinden (ik tik af en toe #brusje) en om gewoon interessante mensen te onmoeten, die mij inspireren. Mijn eerste twitter-date heb ik al gehad met Esther Kant. Ik wilde naar Groningen en mijn broer had wel zin in een treinreisje… dus daar zaten we zaterdagochtend 11 uur op een terras een ijsje te eten in de zon met @esther_kant en haar dochter. Zij heeft een waanzinnig mooi boek geschreven (een briefwisseling met een andere moeder) ‘Moeders Zonder Grenzen’ over haar zoon met iets. Zij heeft zelfs de ‘club van rare ouders’ opgericht. En hoe bereikt ze die ouders van kinderen met iets? Via twitter, want ze heeft vele, gelijkgestemde volgers.

Het leuke is dat het boek zichzelf begint te schrijven met elke ontmoeting, elk gesprek! Het leidt ook tot nieuwe inzichten bij de brus en bij mij, waardoor we onszelf verrassen. En de mensen die ik bel over het zakelijke deel, de vormgeefster, uitgever, wie dan ook, die kent ook wel iemandmet een broertje of zusje, en zegt: ‘O ja! Die heeft een broer met adhd, en zij een zus die aan bed gebonden is’ en ‘zoek je ook jongere zusjes of broertjes? Ik heb een vriendin…’.

Veronique Werz is hoofdredacteur van het tijdschrift ‘Lotje&Co’ (deze glossy voor zorgintensieve gezinnen is genomineerd als ‘Beste Lancering voor 2011’!) en haar sprak ik een jaar terug over mijn idee. Inmiddels ga ik januari een oproep doen in hun nieuwsbrief. Een fantastisch medium natuurlijk om brussen van alle pluimage te vinden!

Vooruitlopend op die nieuwsbrief, wil ik best al zeggen wie ik zoek… maar echt, elke brus is welkom om mij te mailen!

ik zoek een brus die of gelovig is opgevoed (christelijk, islamitisch, boeddistisch,etc); een brus die het thuis niet breed had; een brus die op latere leeftijd zelf een kindje kreeg met ‘iets’; een mix; of… heel iets anders!!

Mail mij op jetalert@live.com! Want een boek over brussen maken jullie!