Koningskinderen staat nog niet twee dagen op eigen benen als ik hem in mijn schoot teruggeworpen krijg met de opmerking: “goed initiatief, maar over die titel zou ik nog eens na denken. Te veel ‘ach en wee, zielig’.” De mailster doelt op een christelijke betekenis van het woord, die inhoudt: hulpbehoevende kinderen Daarnaast worden verwende kinderen ook wel eens koningskinderen genoemd. 

Het was pas een maand geleden – en ik ben 34 jaar – dat ik de naam Koningskind las. Ik dacht direct: dat is hem! Een woord dat positiviteit en mogelijkheden uitstraalde. Het maakte in mijn hoofd gehakt van alle opmerkingen van mensen uit verleden, heden en toekomst die altijd (gaan) zeggen: dat kan niet, lukt je niet, gaat niet werken. Zo spraken ze ook altijd over mijn broer. Daar wind ik mij nog steeds over op, dat ik nooit een bevredigend antwoord heb gekregen op mijn logische vraag aan mijn moeder: ‘waarom mag mijn broer, die alle treintijden uit zijn hoofd kent, niet bij de NS solliciteren?’.

Ik liet mij leiden onmogelijke antwoorden. En dat, terwijl ik niet twijfelde aan zijn toekomstige nut voor de NS en de permanente status van NS-werknemer van de maand, die hij ongetwijfeld in de wacht zou weten te slepen.  Immers, welke andere NS-werknemer gaat nu met liefde in het weekeinde de treinen en treintijden door heel Nederland af?

De weeige toon is zichtbaar verandert. Het ‘ach! en wee’ van toen is ‘yeah! en ja’. Een succesvol gelanceerde Glossy van en voor zorgintensieve gezinnen bewijst dat: Lotje&Co. Ook een schrijfster als Esther Kant met haar boek Moeders Zonder Grenzen blogt er op krachtige toon op los. Zelfs de naam Koningskinderen is inmiddels ontdaan van zijn last en is sociaal geaccepteerd: Koningskinderen wordt zonder enige gene met koeienletters op dure kinderkledingwinkels geschreven.

Koningskinderen – waarom niet? Elk kind wil aandacht en elke ouder wil het allerbeste voor ze. Elk kind is een koning! Ik overweeg sterk – gezien de reacties – de titel te houden.

Maar goed, dan zijn we er nog niet helemaal. ‘Koningskinderen’ trekt, zoals gezegd, de aandacht, maar niet elk kindje weet hoe. Ouders op hun beurt zoeken naar de gulden middenweg in het verdelen ervan over hun partner en kinderen. 

Dat schreeuwde om prikkelende verhalen van broers en zussen, nuttige adviezen van experts en pakkende, spraakmakende tekeningen. Dat vroeg om een boek voor aan de keukentafel!

Waar associeer jij de naam Koningskinderen mee?

